Visie & missie
Ieder kind is uniek en geboren om vrij te zijn. Dát is de visie van onze school. Deze visie is gebaseerd op het gedachtegoed van Maria Montessori. Het belangrijkste uitgangspunt? Kinderen hebben een natuurlijke drang tot zelfontwikkeling en elk van hen heeft zijn of haar eigen manier van leren. Maria Montessori ontwikkelde daarom een onderwijsconcept gericht op individueel onderwijs. Op deze manier komt ieder kind optimaal tot zijn of haar recht.
Onze missie
Wij vinden het belangrijk dat ieder kind zich vrij voelt. Vrij om zichzelf te zijn en om te leren op zijn of haar eigen manier. Het is de missie van de Arnhemse Montessorischool om onze leerlingen te begeleiden tot vrije, verantwoordelijke, bewuste en zelfstandige kinderen. Kinderen die zichzelf en elkaar leren begrijpen en respecteren. Die hun persoonlijkheid en kennis optimaal hebben ontwikkeld en zo goed toegerust zijn voor een volgende fase in hun leven.
Onze vier pijlers
Om dit te bereiken biedt onze school een kindvriendelijke, geborgen en geordende omgeving, waarin kinderen uitgedaagd worden om zelfstandig te leren en werken. Daarbij richten wij ons op vier pijlers:
- Wij bieden sterk en modern montessorionderwijs aan.
- Wij doen recht aan de ontwikkelingsbehoeften van al onze leerlingen.
- Wij stellen de leerkracht - en zijn of haar ontwikkeling - centraal in de uitvoering van het onderwijs.
- Wij zorgen voor een optimale benutting van de ouderbetrokkenheid bij onze school.
In de praktijk
‘Help mij het zelf te doen en leer mij het zelf te doen’ zijn de uitgangspunten van ons onderwijs. Op onze montessorischool leren kinderen van en met elkaar en ontdekken ze spelenderwijs hun onderlinge afhankelijkheid en die van de wereld om hen heen. Het montessorimateriaal helpt kinderen om het zelf te leren doen. Daarmee leert ieder kind zo veel mogelijk op zijn of haar eigen tempo. Hierbij gaat het niet alleen om cognitieve kennis, inzicht en vaardigheden. Ook het leren omgaan met elkaar, het uiten van gevoelens, het leren dragen van verantwoordelijkheid en het ontwikkelen van een zelfstandige- en taakgerichte werkhouding maken deel uit van onze onderwijsmethode.